| Aandacht voor gezonde vulling broodtrommel |
| dinsdag, 06 oktober 2009 09:24 |
|
Aan het begin van het schooljaar vraagt het Wereld Kanker Onderzoek Fonds (WCRF Nl) aandacht voor gezond broodbeleg. De consumptie van bewerkte vleeswaren (bijvoorbeeld ham en salami), kan ertoe bijdragen dat kinderen wennen aan een voedingspatroon dat de kans op kanker later in hun leven vergroot.
Professor Ellen Kampman, persoonlijk hoogleraar Voeding en Kanker aan de Wageningen Universiteit: “Er is overtuigend wetenschappelijk bewijs dat bewerkt vlees het risico op darmkanker kan verhogen. Als niemand meer bewerkt vlees zou eten, kunnen we een groot aantal gevallen van darmkanker voorkomen.” Specifieke preventiecijfers laten zien dat ruim 40% van de gevallen van darmkanker in westerse landen voorkomen had kunnen worden door minder rood vlees en geen bewerkt vlees te eten, minder alcohol te drinken, regelmatig te bewegen, een gezond gewicht te behouden en veel groente, fruit, volkorenproducten en peulvruchten te eten. De preventiecijfers voor alleen bewerkt vlees laten voor Groot-Brittannië zien dat daar elk jaar ongeveer 3.700 gevallen van darmkanker voorkomen kunnen worden als iedereen minder dan 70 gram bewerkt vlees per week zou eten. Daarom raadt het Wereld Kanker Onderzoek Fonds aan het eten van bewerkt vlees te vermijden. In plaats van bewerkt vlees kunnen ouders ander beleg op het brood van hun kinderen doen, zoals vis of gevogelte, magere kaas en hummus. Er is niet specifiek onderzocht wat het effect van bewerkt vlees voor kinderen is. Het bewijs voor volwassenen is echter overtuigend en kinderen kunnen zich het beste al vanaf hun vijfde aan een gezond voedingspatroon houden. Volgens het Wereld Kanker Onderzoek Fonds kunnen kinderen beter geen bewerkt vlees eten, omdat veel gewoonten uit onze jeugd ook in onze volwassen jaren standhouden.Nadia Ameyah, manager van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds: “Als kinderen elke dag bewerkt vlees bij de lunch eten, is dat voor het hele schooljaar een behoorlijke hoeveelheid. Kinderen kunnen beter leren dat ze bewerkt vlees hooguit een enkele keer als lekkernij mogen eten.”
Bron: WCRF |